Kleutergym
KNGU_Online_Keurmerk-definitiefKleuters (4 en 5 jaar) hebben plezier in bewegen. Elke stoeprand, bank of iets dergelijks nodigt hen uit tot bewegen, spelen en ontdekken.
De kleuter maakt een enorme ontwikkeling door, waarbij deze drang tot bewegen erg belangrijk is. Helaas hebben kinderen vaak te weinig ruimte om optimaal te kunnen bewegen of worden ze geremd door angstige ouders.

Eigen niveau

Bij kleutergymnastiek proberen wij aan de bewegingbehoeften van elke kleuter te voldoen. Ja, van elk kind! Ieder kind is anders; het ene kind is bang om over de kop te gaan, het andere kind heeft hoogtevrees en weer een ander kent geen angst. Bij kleutergymnastiek worden situaties aangeboden die passen bij de kinderen en die elk kind op zijn eigen niveau kan beleven. Elk kind kan zich hier op zijn eigen tempo en mogelijkheden ontwikkelen. Daarbij proberen wij als leiding het kind te stimuleren om steeds een stapje verder te gaan. Er wordt steeds uitgegaan van de belevingswereld van het kind.

Kleuterles

Hoe ziet een kleutergymles er dan uit?100_0942

Er wordt in de les een indeling gemaakt:

• Inleiding: Dit kan een actief spel zijn, maar ook bewegen op muziek komt aan de orde.
  • Hanteren van diverse materialen: De kinderen ervaren het spelen met ballen, hoepels, ringen, blokken pittenzakjes enz. Ook krijgen zij doelgerichte opdrachten.
  • Toestelsituaties: Er staan een aantal toestelsituaties waarmee de kinderen de volgende bewegingsvormen leren:
    – Duikelen en rollen
    – Steunspringen, verspringen, hoogspringen en diepspringen
    – Klimmen en klauteren
    – Rollen
    – Zwaaien, slingeren en schommelen
  • Slot: Afhankelijk van de inleiding wordt hier een dansje op muziek gedaan, of een spelletje (tikspel, kringspel of stiltespel)

Elke gymles ziet er weer anders uit en de meeste kinderen hebben er veel plezier in! Of uw peuter nu een soepel of een minder soepel kind is, wij houden er rekening mee. Want kleutergym is voor ALLE kleuters!

Uw kleuter kan bij ons terecht in de volgende groepen:

• Kleutergym op maandag van 16.00-17.00 uur, onder leiding van Cockie Wanders in de gymzaal van het Liemers College.
  • Peuter/Kleutergym 3 en 4 jaar op vrijdag van 8.30-9.30 uur, onder leiding van Cockie Wanders in de gymzaal van Brede School Zuid.
  • Kleutergym 4 en 5 jaar op zaterdag van 11.00-12.00 uur, onder leiding van Jytte Heesen in de gymzaal van het Liemers College.
  • Dancetiek  kleuters 4 en 5 jaar op zaterdag van 9.00-10.00 uur, onder leiding van Jytte Heesen en Laura Tutuarima in de dansstudio en gymzaal van het Liemers College.

kleuters 1    kleuters