Ouder en Kind Gym

Ouder en Kind Gym is speciaal bedoeld van de peuter van 1½ tot 4 jaar, die samen
met papa, mama, opa of oma lekker
phoca_thumb_l_img_1424 wil komen gymmen in een ‘echte’ gymzaal.
‘Mijn kind loopt op deze leeftijd nog maar net’, zult u zeggen. Dat is waar, maar juist het opdoen van veel bewegingservaring is op deze leeftijd ontzettend belangrijk.

Leren van elkaar

Voor ouders is de gymzaal de ideale plek om andere opvoeder met hun kinderen te ontmoeten. Er worden contacten gelegd en opvoedtips uitgewisseld. De peuters krijgen spelenderwijs wisselende bewegingssituaties aangeboden, waardoor ze geprikkeld worden om te bewegen: klimmen, klauteren, balanceren, hangen, springen en rollen.

Gymles en opvoeding

De gymles kan worden gezien als een schakel in de opvoeding die niet mag ontbreken. Uw kind leert tijdens de les onder meer hoe kleine opdrachten uitgevoerd moeten worden. Daarnaast komen het inschatten van afstand, diepte, hoogte en verte aan de orde. In de
img_1509ontmoeting met andere kinderen leert de peuter hoe rekening met andere kinderen moet worden gehouden en dat je op je beurt moet wachten. Daar komen dan ook nog andere dingen bij, zoals het zingen in een kring. Samen bewegen zal het contact tussen u en uw kind alleen maar verstevigen en de peuter meer zelfvertrouwen geven.

Spelen is leren

Het taalgevoel bij een peuter is nog in ontwikkelen; dus begrippen als: over de bank en onder de rekstok door, zijn op jonge leeftijd nog onbekende begrippen. Door beweging komen deze begrippen echter tot leven. Als begeleider kunt u uw kind daarbij helpen, door bijvoorbeeld bepaalde dingen voor te doen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u zelf ook moet klimmen of klauteren. Maar activeren, stimuleren en ondersteunen daar waar dit nodig is. Dat zal uw kind
img_1481voldoende aanzetten tot bewegen. Dit zal uw kind voldoende aanzetten tot bewegen. Overigens zal dit soms ook van u enige inspanning vergen. Maar wat is leuker dan samen ‘Paardje te rijden’, ‘Kom maar in mijn huisje’ te spelen of te ‘Jonassen’. Sommige kinderen zullen eerst ‘de kat uit de boom kijken’, maar zij zullen na een tijdje vanzelf mee gaan doen. De kinderen zullen elkaar daarin ook stimuleren.

Onder leiding van Cockie Wanders wacht u een geweldige tijd bij de Ouder en Kind Gym!

KNGU_Online_Keurmerk-definitief

ouder en kind2