Peutergym
KNGU_Online_Keurmerk-definitiefPeutergym is bedoeld voor de peuter van 2 tot 4 jaar die zonder papa, mama, opa of oma lekker wil komen gymmen in een ‘echte’ gymzaal.

Leren van elkaar

De peuters krijgen spelenderwijs wisselende bewegingssituaties aangeboden, waardoor ze geprikkeld worden om te bewegen: klimmen, klauteren, balanceren, hangen, springen en rollen. Door te kijken wat andere peuters zoal verzinnen en doen, worden de peuters door elkaar gestimuleerd.
Daarnaast komen ook zang- en dansspelletjes aan de orde.

Gymles en opvoeding

De gymles kan worden gezien als een schakel in de opvoeding die niet mag ontbreken. U kind leert tijdens de les onder meer
IMGP55692 hoe kleine opdrachten uitgevoerd moeten worden. Daarnaast komen het inschatten van afstand, diepte, hoogte en verte aan de orde. In de ontmoeting met andere kinderen leert de peuter hoe rekening met elkaar moet worden gehouden en dat je op je beurt moet wachten. Daar komen dan ook nog andere dingen bij, zoals het zingen in de kring. Samen bewegen en spelletjes doen zal de peuter meer zelfvertrouwen geven.

Spelen is leren

Het taalgevoel bij een peuter is nog in ontwikkeling; dus begrippen als: over de bank en onder de rekstok door, zijn op jonge leeftijd nog onbekende begrippen. Door bewegen komen deze begrippen echter tot leven.
Sommige kinderen zullen eerst ‘de kat uit de boom kijken’, maar zij zullen na een tijdje vanzelf mee gaan doen. De kinderen zullen elkaar daarin ook stimuleren.

Er zijn twee groepen waarin uw peuter terecht kan:

• Peuter/Kleutergym 3 en 4 jaar op vrijdag van 8.30-9.30 uur, onder leiding van Cockie Wanders in de gymzaal van Brede School Zuid.
  • Peutergym 2,5 – 3 jaar op zaterdag van 10.00-11.00 uur, onder leiding van Jytte Heesen in de gymzaal van het Liemers College.

peuters 1