Soepel, vlot, technisch perfect en met veel plezier. Zo voer je als turnster op de toestellen je oefeningen uit. Je traint om steeds leniger, sterker en beter te worden. Die souplesse en plezier in turnen kun je krijgen als je lid wordt van een van onze damesselecties.

Ieder meisje met talent kan meedoen aan turnen. Je kunt alleen niet zomaar lid worden van de selectie, je wordt door de betreffende leiding gevraagd voor de selectie. Je hoeft dan nog geen ster te zijn op de brug, balk of vloer, maar dit kun je wel worden! Goede, technisch geschoolde trainers en trainsters staan voor je klaar om je te helpen in je turnontwikkeling. Door middel van aanwijzingen en hulpverlenen daar waar nodig worden de prestaties van onze turnsters verbeterd.
Binnen het dames turnen zijn er verschillende leeftijdscategorieën en verschillende niveaus.
Binnen elk niveau kun je meedoen aan wedstrijden, zowel regionaal als landelijk.

Onderdelen dames turnen:

Sprongbrug
Iedereen heeft tijdens de gymles of op straat wel eens over een bok of een paaltje gesprongen. Maar op turnen merk je pas hoe heerlijk het is om echt te kunnen zweven over het Pegasus en hoe veel gemakkelijker dat gaat met een goede aanloop en goede aanwijzingen. Een sprong is een snelle krachtsexplosie: na een aanloop en krachtige afzet spring in enkele seconden over het Pegasus. Het valt niet mee om daarna perfect tot stilstand te komen, maar dat leren we je allemaal.

BERLIJN - Yvette Moshage is woensdag in actie op het onderdeel balk tijdens de kwalificatieronde van het EK Turnen in Berlijn. De Europese Kampioenschappen worden gehouden van 6 tot en met 10 april. ANP ROBIN UTRECHT

Brug ongelijk
Tijdens de brugoefening merk je hoe belangrijk het is om je arm- en buikspieren goed te ontwikkelen. Je stemt de bewegingen goed op elkaar af, dat vereist een goed coördinatievermogen. Je wisselt in de oefening voortdurend tussen zwaaien, hangen en steunen. Beheersen van je beenspieren leer je tegelijkertijd, want het is de bedoeling dat je benen netjes gestrekt meezwaaien.

Balk
Het werken op de balk is een kwestie van de juiste bewegingstechniek en balans. De oefeningen leer je eerst op de grond of balkverbreder, om daarna de stap naar de smalle evenwichtsbalk te zetten. Veel oefenen zorgt dat je de juiste lichaamsspanning krijgt om op een balk van 10 cm breed, bijvoorbeeld een handstand te maken.

Vloer
Bij de vloeroefening werk je op een verende mat van 12 bij 12 meter. Op jonge leeftijd een oefening zonder muziek, maar wanneer je ouder wordt mag je een oefening onder begeleiding van muziek laten zien. De muziek is erg belangrijk en die is één vloer
geheel met je oefening. Je bouwt een oefening op naar eigen kunnen, precies zoals die bij jou past. Je beweegt afwisselend snel en langzaam, springt hoog en ver, maakt salto’s. Wervelende acrobatische elementen wissel je af met dansachtige gymnastiek.

Bij onze vereniging zijn 4 dames turnselecties:

Instapselectie
A-selectie
B-selectie
C-selectie

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.