Hoera! We mogen weer binnen sporten.

Q&A Ouders/sporters

Veelgestelde vragen

Het is volgens het protocol van NOC*NSF toch toegestaan om toeschouwers toegang te geven tot de tribune, waarom doen jullie dat niet/beperkt?
We worden gevraagd om in verband met de veiligheid niet meer mensen toe te laten tot onze accommodatie dan noodzakelijk. We benutten de beschikbare ruimte liever om meer sporters de ruimte te geven deel te nemen aan onze lessen. Alleen voor ouders die verder weg wonen dan een straal van 10km van onze sporthal maken we een uitzondering. Die mogen als ze geen andere optie hebben plaatsnemen op de tribune, uiteraard op minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

Mag ik trakteren vanwege bijvoorbeeld mijn verjaardag?

Het is toegestaan om te trakteren bij een verjaardag. We verzoeken een voorverpakte of non-food traktatie te gebruiken en deze vooraf zo min mogelijk aan te raken. De kinderen kunnen deze traktatie dan meenemen en thuis na goed wassen van hun handen opeten. We kunnen in verband met de veiligheid helaas niet zingen voor de jarige.

Mag ik magnesium gebruiken?

De selectieleden gebruiken regelmatig magnesium tijdens onze lessen. Uiteraard kunnen we geen gebruik maken van de gedeelde magnesium bakken zoals gewoonlijk. We verzoeken onze selectieleden dan ook om hun eigen vloeibare magnesium op basis van alcohol aan te schaffen, hiervoor komt een kortingsactie bij aanvang van de binnenlessen. Neem voor meer informatie contact op met je trainer of trainster.

Waarom verzoeken jullie ons gebruik te maken van vloeibaar magnesium?
Tot 30 juni stond in het protocol dat we als vereniging geadviseerd werden om vloeibare magnesium te gebruiken. Omdat deze op basis van alcohol is desinfecteert het de handen en het draagt bij aan het beperken van de hoeveelheid stof in de hal. Het is nog niet bekend of dit stof bijdraagt aan de verspreiding van het coronavirus. Zodoende verzoeken we jullie gebruik te maken van vloeibare magnesium. Wees hierin voorzichtig, we zijn andere magnesium gewend dus het is belangrijk om eerst eraan te wennen en te kijken of het voldoende grip biedt voordat je meer ingewikkelde elementen gaat uitvoeren. Mocht je bezwaren hebben tegen het gebruik van vloeibare magnesium, of mocht het na een tijd proberen nog altijd onvoldoende grip en zekerheid bieden, bespreek dit dan met de leiding. Dan kunnen we kijken of er een ander alternatief is.

Zijn niet-leden ook welkom in onze lessen?
Om zicht te houden op hoeveel en welke kinderen komen sporten zijn niet-leden vooralsnog niet welkom. Leden vragen we om zich bij de leiding af te melden als ze niet komen, zo weet je vooraf op hoeveel sporters je kunt rekenen. Het is wel mogelijk een proefles te volgen. Voor niet-leden organiseren we gedurende de zomer sportactiviteiten in onze samenwerking als Open Club de Nevelhorst. Meer informatie hierover is te vinden op de website: https://openclubdenevelhorst.nl/

Mag ik bij jullie een proefles volgen?
Het is zeker mogelijk een proefles te volgen. Vraag dit vooraf aan via de website (inschrijven), dan kunnen we kijken of er ruimte is in de desbetreffende les en kunnen we u op de hoogte stellen van de regels die we hanteren om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit kan wellicht zelfs tijdens de zomervakantie, omdat een deel van de groepen in aangepaste vorm door sport in de zomervakantie. Dat is dus een mooie kans om te kijken of SV Margriet bij jou past.

Wordt het coronavirus doorgegeven als je van dezelfde sportmiddelen (rek, bank, et cetera) gebruikmaakt?
Een virus heeft een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang het virus op sportmiddelen overleeft, is afhankelijk van het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Zo overleeft het virus in het algemeen beter op harde/gladde materialen zoals plastic, metaal en glas, en minder goed op poreuze oppervlakken zoals papier en karton. De kans dat je besmet raakt door het aanraken van een product of oppervlak is heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Wel neemt het aantal virusdeeltjes heel snel (exponentieel) af buiten het lichaam. In het algemeen raden we aan om regelmatig de handen te wassen en sportmaterialen te desinfecteren na gebruik. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel.

Kan het coronavirus worden doorgegeven via zweet?
Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus in de lucht. Daarom is het van belang om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Het virus wordt niet via zweet doorgegeven.

Overige belangrijke informatie

• Kom niet als je verkouden of grieperig bent.
  • Meld je bij de leiding af als je niet kunt komen
  • Reis bij voorkeur alleen en op eigen gelegenheid
  • Kom in je sportkleding en ga vooraf thuis naar het toilet.
  • Was voor en na de training je handen.
  • Ben je 18 jaar of ouder? Houd dan voor en na het sporten altijd 1,5 meter afstand.

Voor ouders en verzorgers

• Als ouder heb je geen toegang tot de sportlocatie. Dit geldt zowel voor, tijdens als na de training van jouw kind(eren). Volg de aanwijzingen van je club.
  • Neem de instructies vanuit de club voor de training goed door met je kind.